Bekendmaking
Beleidsregels individuele bijzondere bijstand gestegen energiekosten
Artikel 3: Draagkracht en vermogen
De bestaande draagkrachtregels voor inkomen en vermogen zijn van toepassing zoals vastgelegd in de Gewijzigde beleidsregels bijzondere bijstand en minimaregelingen van de gemeente Zoeterwoude.
Een aanvraag kan worden ingediend tot 1 juli 2023 met het reguliere aanvraagformulier van de bijzondere bijstand. De bijzondere bijstand wordt per maand toegekend.
De volgende bewijsstukken zijn tenminste belangrijk naast de algemene bewijsstukken voor bijzondere bijstand:
- •
- •
- •
- •
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor individuele bijzondere bijstand voor gestegen energiekosten kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een bijdrage, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 23 augustus 2022,
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
W.A.M. Zoetemelk-Van der Hulst
De burgemeester,
F.Q.A van Trigt
De Participatiewet kent twee vormen van bijstand: algemene bijstand en bijzondere bijstand. Algemene bijstand is bedoeld voor de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan, waaronder energiekosten. Bijzondere bijstand is bedoeld - zoals is opgenomen in artikel 35, eerste lid, van de Participatiewet - om te voorzien in de uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten van het bestaan. Energiekosten worden tot de incidenteel voorkomende algemeen noodzakelijke bestaanskosten gerekend. Deze kosten dienen uit een inkomen op bijstandsniveau te worden betaald, hetzij door middel van reservering, hetzij door middel van gespreide betaling achteraf. Bijzondere bijstand voor energiekosten is dus in principe niet mogelijk, tenzij de kosten voortvloeien uit bijzondere omstandigheden.
Het kabinet vindt echter dat bij de huidige onverwachte en ongekend sterke stijging van de energieprijzen sprake is van extra kosten vanwege bijzondere omstandigheden. Het verlenen van bijzondere bijstand in verband met deze sterk gestegen energieprijzen wordt dan ook toelaatbaar geacht. Dit geldt zowel voor de individuele bijzondere bijstand als voor de categoriale bijzondere bijstand. Het kabinet heeft besloten aan huishoudens met een laag inkomen een compensatie te verstrekken in de vorm van een energietoeslag (categoriale bijzondere bijstand). Maatwerk in de vorm van individuele bijzondere bijstand voor de sterk gestegen energiekosten is echter ook mogelijk.
Hoewel vaak gesproken wordt van stijgende gasprijzen, wordt minder vaak vermeld dat deze stijging ook van invloed is op de elektraprijs. In deze beleidsregels is daarmee wel rekening gehouden.
Het hanteren van een inkomensgrens voor het recht op de energietoeslag betekent dat huishoudens met een inkomen net boven die inkomensgrens niet in aanmerking komen voor de energietoeslag. Deze groep kan echter in vergelijkbare mate te maken hebben met energiearmoede. Voor deze groep kan op individuele basis maatwerk geleverd worden met individuele bijzondere bijstand. Het hanteren van een vast bedrag voor de energietoeslag kan ook betekenen dat sommige huishoudens niet toereikend gecompenseerd worden voor de gestegen energieprijzen. Ook dan kan maatwerk worden geleverd in de vorm van individuele bijzondere bijstand, waarbij de energietoeslag (categoriale bijzondere bijstand) in mindering wordt gebracht op de individuele bijzondere bijstand. Als er nog geen energietoeslag is toegekend dan hoeft deze niet in mindering te worden gebracht.
De aanvrager komt in aanmerking voor bijzondere bijstand als sprake is van een hogere energierekening die aannemelijk het gevolg is van de stijgende energieprijzen. Deze hogere energieprijzen zijn aannemelijk als ze boven het bedrag van de eenmalige energietoeslag (berekend naar een maandbedrag) komen.
Het Nibud geeft aan het gasverbruik en elektraverbruik per woningtype. Om tot een inzichtelijke prijsstijging te komen wordt uitgegaan van de gemiddelde kosten. Als een vergelijking met de Nibud-normen niet mogelijk is dan kan uitgegaan van de werkelijke kosten op basis van het oude termijnbedrag. Voor het nieuwe termijnbedrag wordt als richtlijn het termijnbedrag per 1 juli 2022 gehanteerd en waar mogelijk, om te komen tot een inzichtelijke vergelijking, het oude termijn bedrag per 1 juli 2021.
Wanneer er sprake is van kostendelers bestaat recht op de bijzondere bijstand voor de kostendeler die de energierekening betaalt. Dit is op de bankrekening zichtbaar aan de afschrijving van de energie/gaskosten maar ook op de bewijsstukken van de energieleverancier.
Een aanvraag kan worden ingediend 1 juli 2023. Deze termijn sluit aan op de verlenging van de termijn voor het aanvragen van de energietoeslag (categoriale bijzondere bijstand).
Uitgaande van de eenmalige energietoeslag (categoriale bijstand) met een richtprijs van € 800 per jaar, € 66 per maand)
Eenpersoonshuishouden, tussenwoning
Inkomen tot 120% geen draagkracht
Inkomen hoger dan 120% draagkracht berekening
Meerpersoonshuishouden,3 personen, flatwoning