Bekendmaking
Gemeente Zoeterwoude - Geheimhouding persoonsgegevens
De gemeente houdt uw persoonsgegevens bij en gebruikt dit voor het uitvoeren van haar taken. Persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP: de officiële naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn niet openbaar. Verschillende organisaties, zoals de belastingdienst of pensioenfondsen kunnen uw gegevens opvragen. De regels daarover liggen vast in de wet BRP.
Op de website wiekrijgtmijngegevens.nl kunt u zien welke instellingen uw gegevens krijgen. U kunt uw persoonsgegevens gratis inzien op Mijnoverheid.nl. Hier moet u inloggen met uw DigiD.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt. U kunt het verstrekken van gegevens aan deze instanties niet voorkomen omdat dat wettelijk is bepaald.
In enkele gevallen kunnen ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de basisregistratie aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens vragen. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden (zoals een curator die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen), de stichting interkerkelijke ledenadministratie (die voor kerkgenootschappen in Nederland de ledenadministratie bijhoudt) en aan een aantal niet-commerciële instellingen. De gemeenteraad nam deze niet-commerciële instellingen op in de Verordening gegevensbescherming BRP Zoeterwoude.
U vraagt geheimhouding (beperking van de verstrekking) van uw persoonsgegevens aan als volgt:
-
•
via www.zoeterwoude.nl, zoek op trefwoord ‘Geheimhouding’. U hebt hiervoor DigiD nodig.
- •
De gemeente verwerkt uw verzoek zo snel mogelijk en stuurt u een schriftelijke bevestiging. De geheimhouding geldt totdat u het zelf intrekt. Dit betekent overigens niet dat nooit meer gegevens kunnen worden verstrekt. Als de gemeente op een verzoek van een derde of instelling toch gegevens moet verstrekken, nemen wij contact met u op.