Bekendmaking
Klachtenverordening gemeente Zoeterwoude 2022
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het klachtrecht is in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geregeld. In deze verordening geven wij daaraan onze invulling. In de Awb staat geen definitie van het begrip klacht. Ook de Wet extern klachtrecht omschrijft niet wat een klacht is. Volgens de wetgever is een exacte definitie onwenselijk omdat een omschrijving ook een beperking van het klachtrecht kan inhouden. Uitgangspunt van de wetgever is een ruim klachtbegrip. Duidelijk is dat het gaat om iedere uiting van ongenoegen over overheidshandeien. Een kiachtprocedure is bedoeid om een 'rechtens niet bindend oordeel' te krijgen over het overheidshandelen. Bij een klachtbehandeling wordt getoetst of het bestuursorgaan zich correct heeft gedragen jegens de klager.
Een klacht is een handeling van ontevredenheid over een bewezen dienst, een persoon of een product. Een gedraging is een feitelijke handeling of een nalaten te behandelen van een bestuursorgaan jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon. Ontevredenheid wordt verschillend geuit:
- 1.
Melding: een melding bevat geen afkeurend oordeel, maar kan wel als klacht worden ingediend. Voorbeeld: 'mijn vuilnisbak is niet geleegd' is een melding. Als het weer gebeurt, wordt de tweede melding al gauw een klacht. Door contact op te nemen met de melder of door direct bij een telefonische melding naar de bedoeling van de melder te vragen, kan direct de kwalificatie en wijze van afdoening van de melding/ klacht worden bepaald en met de melder worden besproken. Als de gedraging strijd oplevert met één van de normen van de behoorlijkheidswijzer van de Nationale ombudsman, dan is in de regel sprake van een klacht.
- 2.
Klacht: als een klacht door de indiener als zodanig is benoemd, dan is het zonder meer een klacht die conform de klachtenregeling moet worden behandeld. Bij schriftelijke klachten is dat vaak makkelijk vast te stellen: er staat 'klacht' op of er wordt gesproken over het indienen van een klacht of klagen over stat expliciet in de tekst van het schrijven. Bij de digitale klachten (klachtenformulier) wordt uitgegaan van een klacht als dat op het formulier is aangekruist. Maar als direct duidelijk is dat het in feite gaat om een vraag of opmerking (waarvoor hetzelfde formulier wordt gebruikt), dan wordt deze niet als klacht in behandeling genomen.
- 3.
Bezwaar: soms is een klacht gericht tegen een besluit waartegen bezwaar openstaat of open heeft gestaan. De klacht wordt dan niet als klacht maar als bezwaarschrift behandeld. Onder de vlag van een klacht komen ook andere vormen van ontevredenheid bij de gemeente binnen zoals verzoeken om schadevergoeding/nadeelcompensatie/aansprakelijkheidstelling/ petitie e.d. deze worden niet als klacht geregistreerd of behandeld maar als aanvraag.
Het doel van deze klachtenverordening is het vastleggen van de organisatorische uitwerking van de klachtbehandeling binnen de gemeente Zoeterwoude en het vastleggen van enkele aanvullende bepalingen ten opzichte van het bepaalde in titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 6. De behandeling van de klacht
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
Het bestuursorgaan kan besluiten dat de klachtencoördinator wordt bijgestaan door een ad hoc commissie. Op een behandeling van een klacht door deze commissie is afdeling 9.1.3 van de Awb van toepassing. Deze commissie kan onder meer bestaan uit wethouders en raadsleden die niet bij de betreffende gedraging betrokken zijn geweest.
- 6.
- 7.
Het proces van afhandeling verloopt in grote lijnen als volgt. De klacht komt binnen bij afdeling Documentaire informatievoorziening (DIV) die de klacht registreert in het documentregistratiesysteem en toewijst aan de coördinerend klachtenmedewerker Zoeterwoude. Tevens wordt er een standaard ontvangstbevestiging verstuurd aan de klager. De coördinerend klachtenmedewerker Zoeterwoude doet mededeling van de klacht aan de behandelaar en de intern betrokken collega('s) en bevordert met die betrokken collega's dat de klacht zo mogelijk onmiddellijk (informeel) wordt opgelost.
Artikel 7.1 Informele afhandeling
Door in een zo vroeg mogelijk stadium telefonisch contact op te nemen, kunnen achterliggende intenties worden bezien en worden misverstanden hierover voorkomen. De klager krijgt binnen twee weken nadat de klacht is ontvangen een reactie van de behandelaar op de klacht. Zo kan worden beoordeeld of het zinvol is om een formeel traject op te starten. Tijdens dit gesprek is het zaak om goed te luisteren naar het verhaal van de burger, door te vragen en informatie te verstrekken over de procedure en de mogelijkheden die de burger daarin heeft om zijn stem te laten horen. Het is dan ook belangrijk dat de coördinerend klachtenmedewerker Zoeterwoude en behandelaars over een goede gesprekstechniek beschikken. Dit stelt hen in staat om vertrouwen te winnen, eventueel dieper liggende belangen te achterhalen en een goede diagnose te maken van de aanleiding van de klacht.
Het gesprek kan er toe leiden dat de klacht wordt ingetrokken, omdat die berust op een misverstand over de gedraging of omdat de klager na uitleg de gedraging accepteert, ook al biedt het hem niet waar hij op hoopte. Dit moet echter niet de eerste insteek zijn van het gesprek. Vanuit een open houding wordt onderzocht wat de achterliggende motivatie is van de klager en welke behandeling het beste is in het specifieke geval.
Denkbaar is dat het gesprek tot de afspraak leidt om met de klager om tafel gaan, om te kijken of er een oplossing kan worden gevonden voor het probleem waar de klager mee zit. Als dat lukt, dan wordt de klacht informeel afgedaan.
Aan het slot van de informele klachtenbehandeling vraagt de coördinerend klachtenmedewerker Zoeterwoude aan de klager, bij voorkeur telefonisch, of de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Als dat niet het geval is, dan wordt de klacht formeel in behandeling genomen.
Artikel 7.2 Formele afhandeling
- 1.
Wanneer na het horen van de klacht nog niet naar tevredenheid van de klager is afgehandeld, stelt de klachtencoördinator in samenwerking met de coördinerend klachtenmedewerker Zoeterwoude en/of klachtenbehandelaar op basis van het gehele klachtendossier conclusies op schrift en zendt deze, vergezeld van een advies een concept afdoeningsbrief naar het bestuursorgaan.
- 2.
Onderdeel van het klachtendossier is gespreksverslag van het horen door de coördinerend klachtenmedewerker. Dit verslag wordt ter kennisneming gestuurd naar de klager. Ook met betrekking tot de gesprekken met getuigen en medewerkers werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan wordt verslag gemaakt. Dit verslag wordt ter kennisneming gestuurd naar de betrokkenen.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 15 december 2022,
de griffier,
G.J. Buijs
de voorzitter,
F.Q.A. van Trigt
Bijlage 1 Klachtenbehandeling gemeente Zoeterwoude 2022
De klachtenbehandeling houdt in het zo mogelijk onmiddellijk oplossen van de klacht.
Het proces van afhandeling verloopt in grote lijnen als volgt. De klachten komen centraal binnen bij DIV die de klacht registreert in JOIN en toewijst aan de coördinerend klachtenmedewerker ZTW. Tevens wordt er een standaard ontvangstbevestiging verstuurd aan de klager op de dag van ontvangst. De coördinerend klachtenmedewerker wijst de klacht toe aan de klachtenbehandelaar en bevordert met die betrokken collega’s dat de klacht zo mogelijk onmiddellijk (informeel) wordt opgelost.
Door in een zo vroeg mogelijk stadium telefonisch contact op te nemen, kunnen achterliggende intenties worden bezien en worden misverstanden hierover voorkomen. De klager krijgt binnen twee weken nadat de klacht is ontvangen een inhoudelijke reactie op de klacht. Zo kan worden beoordeeld of het zinvol is om een formeel traject op te starten. Het telefoongesprek kan er toe leiden dat de klacht wordt ingetrokken, omdat die berust op een misverstand over de gedraging of omdat de klager na uitleg de gedraging accepteert, ook al biedt het hem niet waar hij op hoopte.
Denkbaar is dat het telefoongesprek tot de afspraak leidt om te kijken of er een oplossing kan worden gevonden voor het probleem waar de klager mee zit. Als dat lukt, dan wordt de klacht informeel afgedaan. Aan het slot van de informele klachtenbehandeling vraagt de coördinerend klachtenmedewerker ZTW aan de klager of de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Indien dit het geval is, ontvangt de klager hier een schriftelijke bevestiging van. Als dat niet het geval is, dan wordt de klacht formeel in behandeling genomen door de klachtencoördinator SP71.
De formele procedure houdt in dat de klager wordt gehoord en dat de klager een besluit krijgt in de zin van een behoorlijkheidsoordeel van het bevoegde bestuursorgaan. In de formele procedure geldt dat er een beroepsmogelijkheid openstaat bij de nationale ombudsman indien de klager het niet eens is met het oordeel van het bestuursorgaan.
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
De coördinerend klachtenmedewerker ZTW beoordeelt of het gaat om een klacht of melding en wijst de zaak toe aan een behandelaar. Iedere inkomende klacht wordt door de coördinerend klachtenmedewerker ZTW doorgestuurd naar de klachtencoördinator van SP71. Bij een informele klacht wordt vermeld dat het door de gemeente zelf wordt opgepakt. Gaat het om een informele klacht, wijst de coördinerend klachtenbehandelaar deze toe aan de klachtenbehandelaar. Indien het om een formele klacht gaat, wordt deze direct naar de klachtencoördinator van SP71 gestuurd.
- 6.
Indien de klager niet tevreden is, wordt de klager de keuze voorgelegd tussen de formele en informele procedure. Indien het een formele procedure wordt, draagt de coördinerend klachtenmedewerker de klacht over aan de klachtencoördinator SP71. De informele procedure houdt in dat de klager op schrift een toelichting krijgt over wat er is gebeurd. Er kan ook telefonisch contact worden gezocht om van beide zijden e.e.a. toe te lichten. De formele procedure houdt in dat de klager wordt gehoord en dat de klager een besluit krijgt in de zin van een behoorlijkheidsoordeel van het bevoegde bestuursorgaan. In de formele procedure geldt dat er een beroepsmogelijkheid openstaat bij de nationale ombudsman indien de klager het niet eens is met het oordeel van het bestuursorgaan.
- 7.
Op basis van het horen van de klager en degene over wie geklaagd is, wordt een advies opgesteld. Het advies wordt samen met een concept afdoeningsbrief aan het betrokken bestuursorgaan (college B&W, de burgemeester of de gemeenteraad) voorgelegd. De coördinerende klachtenmedewerker ZTW stemt hierover af met de klachtencoördinator SP71. Na het besluit wordt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld van het behoorlijkheidsoordeel van het bestuursorgaan. De klachtencoördinator SP71 krijgt hier een afschrift van alsmede degene over wie is geklaagd.
- 8.
- -
Deze persoon zorgt voor de beoordeling en coördinatie van klachten. Informele klachten worden aan de klachtenbehandelaar toegewezen en formele klachten aan de klachtencoördinator SP71. Wanneer een informele klacht formeel wordt, draagt de coördinerend klachtenmedewerker ZTW deze over naar de klachtencoördinator SP71. Daarnaast is hij de contactpersoon voor de klachtencoördinator SP71. Ook houdt de coördinerend klachtenmedewerker ZTW toezicht op een behoorlijke klachtbehandeling en afdoening binnen de gemeente en rapporteert periodiek aan zowel het MT van de gemeente Zoeterwoude als de klachtencoördinator van SP71.
- -
- -
De nieuwe klachtenprocedure heeft een aantal gevolgen voor de organisatie.
Alle schriftelijke klachten komen binnen bij DIV. DIV registreert de klacht in JOIN, wijst de klacht toe aan de coördinerend klachtenmedewerker ZTW en stuurt een standaard ontvangstbevestiging naar de klager op de dag van ontvangst. De coördinerend klachtenmedewerker ZTW beoordeelt of het gaat om een melding of een klacht. Iedere inkomende klacht wordt door de coördinerend klachtenmedewerker ZTW doorgestuurd naar de klachtencoördinator SP71. Bij een informele klacht wordt vermeld dat het door de gemeente intern wordt behandeld. In het geval het een formele klacht wordt, is de klachtencoördinator al bekend met de klacht. De coördinerend klachtenmedewerker ZTW draagt het klachtendossier over aan de klachtencoördinator SP71. De coördinerend klachtenmedewerker ZTW draagt zorg voor een behoorlijke klachtenbehandeling.
De mondelinge klachten komen grotendeels binnen bij het KCC. De richtlijn is om mondelinge klachten zo direct mogelijk op te lossen om een officiële schriftelijke klacht te voorkomen. Het KCC staat de klager te woord en schakelt de klacht door naar desbetreffende behandelaar. Indien dit mondeling niet lukt, wordt de klacht vastgelegd en wordt het behandeld zoals hierboven beschreven.
Met dit nieuwe proces zorgen we ook voor het beter inzichtelijk maken van de klachten. Door dit proces te herzien verbeteren we de registratie van klachten. Klachten werden intern opgelost en niet naar de klachtencoördinator Servicepunt71 gestuurd, waardoor de jaarlijkse verslaglegging en evaluatie van de gemeentelijke klachtenbehandeling een onvolledig beeld geven. Wanneer de klachtenverordening ingaat is het denkbaar dat het aantal (formele) klachten toeneemt. Dat betekent dat de rapportages een goed beeld van de werkelijkheid geven en de gemeente beter kan sturen om de dienstverlening te verbeteren.