Bekendmaking
Reglement burgerlijke stand Zoeterwoude 2022
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude,
gelet op het bepaalde in artikel 16c en 16d, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
gelet op het besluit tot wijziging van het Besluit burgerlijke stand 1994 in verband met de Wet elektronische dienstverlening burgerlijke stand,
gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra);
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
- a.
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555), Wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en enige andere wetten in verband met de vereenvoudiging van en de invoering van een elektronische dienstverlening bij de burgerlijke stand (Stb. 2014,380) en Wet van 27 november 2013 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering mede in verband met de evaluatie van de Wet openstelling huwelijk en de Wet geregistreerd partnerschap (Stb.2013, 486);
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
- h.
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
- 1.
- 2.
- 3.
- 1.
Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn verplicht alle in Nederland wettelijk toegestane verbintenissen te sluiten, waarbij geen voorbehoud gemaakt kan worden ten aanzien van het sluiten van verbintenissen tussen twee personen van gelijk geslacht.
- 2.
- 1.
Iedere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is kan worden aangewezen als huis der gemeente voor zolang als de daadwerkelijke verbintenis aldaar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
- h.
- i.
de aanvrager verantwoordelijk is voor de inrichting van de gewenste locatie. De volgende eisen worden gesteld aan de inrichting: de ruimte moet warm en droog zijn (dus niet op een open veld), er moet een tafel, stoel, toilet en kleedruimte zijn voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;
- 2.
- 3.
- 4.
Artikel 10 Leiding burgerlijke stand
De directeur van het domein Samenleving is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 11 Openstelling bureau
- 1.
- 2.
- 3.
In bijzondere gevallen kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als genoegzaam wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden noodzakelijkerwijs niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 12 Tijden verbintenissen
- 1.
- 2.
- 3.
Een verbintenisdatum kan maximaal één maand voorafgaande aan de sluiting worden geannuleerd of worden verplaatst. Binnen die maand kunnen, afhankelijk van de reeds uitgevoerde werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en ter beoordeling door de directeur van het domein Samenleving, alsnog de leges voor de verbintenis in rekening worden gebracht.
- 4.