Bekendmaking
Reglement van Orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Zoeterwoude 2021
De gemeenteraad van Zoeterwoude heeft al zijn vergaderingen ondergebracht in het Open Huis, de maandelijkse vergaderavond van de gemeenteraad.
Deze avond begint met de Ontmoeting, waar raads- en collegeleden, ambtenaren en burgers elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen spreken zonder agenda. De Ontmoeting is bedoeld om het contact tussen bestuur en bevolking gemakkelijk en vanzelfsprekend te maken.
De vergaderavond vervolgt met een zogenaamde plenaire Voorronde.
Elke Voorronde bestaat uit een aantal sessies. De Voorrondes hebben de status van vergaderingen van de raadscommissie zoals die wordt genoemd in de Gemeentewet (artikel 82). In bijzondere gevallen zijn er twee parallelle Voorrondes. Het Open Huis eindigt met de raadsvergadering. Hier neemt de raad de besluiten, en hier vinden de grotere politieke debatten plaats. Elk onderwerp waarover een raadsbesluit nodig is, komt in principe tweemaal in het Open Huis aan de orde: de eerste keer in de Voorronde en de tweede keer in de raadsvergadering. Als in de Voorronde het debat over een onderwerp is afgesloten en er geen moties of amendementen worden aangekondigd, kan de raad besluiten om dezelfde avond over dat onderwerp een beslissing te nemen.
De vergaderingen van het Open Huis zijn openbaar. Soms moet er een uitzondering op deze regel worden gemaakt. Het wanneer en waarom daarvan wordt in de wet en in deze verordening geregeld. Burgers kunnen tijdens de Voorrondes inspreken, en op uitnodiging deelnemen aan de bespreking.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
- 5)
- 6)
De griffier is adviseur van het presidium en in elke vergadering van het presidium aanwezig. Zij staat het presidium bij, bereidt de vergaderingen van het presidium voor en draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten van het presidium. Bij afwezigheid wordt zij vervangen door de plaatsvervangend griffier.
- 7)
- 8)
- 9)
Hoofdstuk 2 Toelating van de leden van de raad; benoeming wethouders; fracties; ondersteuning
Hoofdstuk 3 Tijd van vergaderen, voorbereidingen
Artikel 9 Oproep: agenda en vergaderstukken
- 1)
De leden van de raad en de commissieleden worden schriftelijk dan wel digitaal opgeroepen tot het bijwonen van een vergadering van het Open Huis. De oproeping wordt, behoudens in gevallen als bedoeld in artikel 20 (tweede lid) Gemeentewet, in de regel 10 dagen voor het houden van de vergadering aan de leden toegezonden. De agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden van de raad verzonden.
- 2)
- 3)
Artikel 13 Sessies in de Voorrondes
- 1)
- 2)
- 3)
In de technische sessie worden de besluitenlijsten van de Voorrondes vastgesteld. Ook is de technische sessie de gelegenheid voor het stellen van technische vragen over de stukken die het college ter kennisname aan de raad heeft gestuurd en over andere bij de raad ingekomen stukken. Een commissielid stelt zo mogelijk uiterlijk op de dinsdag voor de voorronde technische vragen over deze stukken via de griffie. In de technische sessie bereidt de raad ook raadsvoorstellen voor met een (voornamelijk) procedureel karakter.
- 4)
- 5)
- 6)
Elk agendapunt wordt door de voorzitter afgesloten met een conclusie over het vervolg van de bespreking. Een onderwerp kan na de bespreking in de Voorronde zijn afgerond, opnieuw worden geagendeerd in een Voorronde in het volgende Open Huis of voor besluitvorming worden geplaatst op de agenda van het volgende Open Huis. Dit plaatsen op de voorlopige agenda van de raadsvergadering kan als hamerstuk of bespreekstuk zijn. Als een raadslid het als bespreekstuk wil agenderen, wordt dit op deze wijze op de agenda geplaatst.
- 7)
- 8)
Als over een voorstel nog onduidelijkheid bestaat, of als in de Voorronde is gebleken dat er draagvlak is in de raad voor een of meer wijzigingen in het voorstel, kan de voorzitter het college verzoeken om het stuk aan te passen. Het presidium besluit of en wanneer een dergelijk voorstel op de agenda van de raadsvergadering wordt geplaatst.
Een Voorronde gaat niet door als niet tenminste de helft van het aantal fracties in de raad vertegenwoordigd is. Het presidium bepaalt of en wanneer de onderwerpen van deze Voorronde in een volgend Open Huis worden geagendeerd.
Artikel 18 Spreekrecht burgers
- 1)
In de Voorrondes kunnen burgers (inwoners, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, bedrijven etc.) die door de raad hiertoe zijn uitgenodigd, deelnemen aan de bespreking over het geagendeerde onderwerp. Voor hen geldt geen spreektijd, zij voeren het woord nadat zij dit van de voorzitter hebben gekregen.
- 2)
In de Voorrondes kunnen burgers inspreken. Hiervoor geldt het volgende:
- a)
- b)
- c)
Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord. De totale inspreektijd per Voorronde is maximaal 30 minuten. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
- d)
- e)
- 3)
Artikel 19 Openbaarheid en beslotenheid
- 1)
- 2)
De gedachtewisseling in een besloten vergadering is vertrouwelijk. Aan het einde van de besloten Voorronde of van het besloten deel van de Voorronde beslist de voorzitter, gehoord de aan de Voorronde deelnemende raads- en commissieleden, of en tot wanneer omtrent de inhoud van de stukken en het besprokene geheimhouding zal gelden. De raad kan beslissen de geheimhouding op te heffen.
- 3)
- 4)
leder lid tekent voor hij aan de vergadering deelneemt de presentielijst. Aan het einde van de vergadering wordt deze door voorzitter ondertekend.
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
Een lid kan een ingekomen stuk voordragen ter agendering in een Voorronde. Het lid stelt dan een agenderingsvoorstel op. Hierin wordt aangegeven wat het onderwerp is en wat het doel van de bespreking is. Het dient een politiek doel en is niet bedoeld om antwoord op technische vragen te krijgen. Het presidium bepaalt, wanneer het betreffende stuk op de agenda komt.
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
De notulen moeten tenminste inhouden:
- a)
- b)
- c)
- d)
- e)
de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties en amendementen; bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van artikel 27 van dit reglement door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
- 5)
- 6)
- 7)
- 1)
- 2)
- 3)
De raad kan bepalen dat anderen dan de in de vergadering aanwezige leden van de raad of van het college van b&w deelnemen aan de beraadslaging. Dit besluit wordt op voorstel van de voorzitter of van één der leden van de raad, bij meerderheid genomen vóór aanvang van de beraadslagingen over het betreffende onderwerp. Op hen zijn de bepalingen van dit reglement van toepassing.
Artikel 28 Handhaving van de orde; schorsing
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
De voorzitter kan de vergadering eveneens schorsen wanneer een lid van de raad daartoe, gelet op de beraadslagingen, een verzoek doet. Bij een dergelijk verzoek wordt tevens de tijdsduur van de schorsing aangegeven, welke niet langer dan 30 minuten mag bedragen. Na het verstrijken van de voor de schorsing gestelde tijdsduur heropent de voorzitter de vergadering, waarna direct een hernieuwde schorsing kan worden aangevraagd. Deze mag ten hoogste 15 minuten bedragen. Na deze schorsing heropent de voorzitter de vergadering, waarna de beraadslagingen worden voorgezet.
- 5)
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
Als er op een voorstel amendementen zijn ingediend, besluit de raad eerst over deze amendementen en vervolgens over het voorstel als geheel, zoals dat dan luidt. Voor amendementen geldt dat de meest verstrekkende het eerst in stemming worden gebracht. Over eventuele moties naar aanleiding van het betreffende voorstel stemt de raad ná de stemming over het voorstel zelf.
Artikel 31 Hoofdelijke stemming
- 1)
Als hoofdelijke stemming is gevraagd, roept de voorzitter of de griffier de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen, beginnende bij het lid dat daarvoor overeenkomstig het tweede lid van dit artikel van dit reglement is aangewezen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst.
- 2).
- 3)
- 5)
- 6)
Heeft een lid van de raad zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen, voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid van de raad zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitting de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening in de notulen vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 32 Stemming over personen
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden van de raad dat ingevolge het tweede lid van dit artikel verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
- 5)
- 6)
- 7)
Artikel 33 Herstemming over personen
- 1)
- 2)
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd (herstemming). Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke personen de derde stemming zal plaatshebben.
- 3)
- 4)
- 5)
- 6)
- 1.
leder lid van de raad dat in de vergadering aanwezig is, is bevoegd tijdens de beraadslaging wijzigingen voor te stellen op het aanhangige besluit (amendement). Ook kan hij voorstellen, het voorgestelde besluit in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
Artikel 40 Schriftelijke vragen
- 1)
- 2)
- 3)
- 4)
- 5)
De antwoorden van de burgemeester of het college van b&w worden door tussenkomst van de griffier aan de leden van de raad medegedeeld. Als beantwoording niet binnen de gestelde termijn kan plaatsvinden, krijgen de vragensteller en de raad daarvan gemotiveerd bericht via de griffier. Hierbij wordt de termijn aangegeven waarbinnen beantwoording plaatsvindt.
- 6)
- 1)
- 2)
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt – behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen – tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd, alsmede de te stellen vragen.
- 3).
De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college van b&w. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering na indiening van het verzoek, wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt of en zo ja op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
- 4)
Hoofdstuk 7: Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 43 Verslag en verantwoording
- 1)
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht om in een Voorronde verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.
- 2)
- 3)
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 42, zijn van overeenkomstige toepassing.
- 4)
Hoofdstuk 8 Openbaarheid en beslotenheid
Artikel 45 Besloten vergadering
- 1)
- 2)
- 3)
Deze notulen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze notulen. Als er geen beraadslaging nodig blijkt over de conceptnotulen, kunnen zij ook in de eerstvolgende openbare vergadering worden vastgesteld.
- 4)
- 1)
- 2)
Over een stuk waarop door een raadscommissie, het college van b&w of de voorzitter van het college van b&w geheimhouding is opgelegd, en dat ter informatie aan de raad is overgelegd, neemt de raad in de eerstvolgende vergadering een besluit ter bekrachtiging van de geheimhouding. De raad kan beslissen de geheimhouding op te heffen.
- 3)
Hoofdstuk 9 Toehoorders en pers
Artikel 48 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- en/of beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 49 Gebruik van mobiele telefoons
Het gebruik van mobiele telefoons in de vergaderzaal tijdens de vergadering is niet verboden. Dit gebruik mag echter niet storend zijn voor het verloop van de vergadering en niet strijdig zijn met de aard van de vergadering. De voorzitter houdt hier toezicht op en neemt indien hij dit noodzakelijk acht maatregelen.