Buitenlandse documenten registreren
Heeft u een document of akte van een gebeurtenis die in het buitenland heeft plaatsgevonden? Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dat document bij de gemeente laten registreren. U maakt hiervoor een afspraak.
Maak online een afspraak via de knop 'Afspraak maken'. Of neem telefonisch contact op via: 071 5806300 Let op: u kunt per afspraak 1 document registreren.
Legaliseren of vertalen
Een buitenlands document is niet altijd geldig in Nederland. Het kan zijn dat u uw document moet legaliseren of laten vertalen.
Legaliseren betekent: een document geschikt maken voor een ander land. Of u een document moet legaliseren en hoe u dat doet, leest u op de website Legaliseren van buitenlandse documenten
- Is uw document niet in het Engels of Nederlands? Dan moet u het document laten vertalen.
- Is uw document uit een land van de Europese Unie en niet in het Engels of Nederlands? Vraag dan een internationale versie van het document aan. Een internationaal document is gemaakt in verschillende talen. U vraagt een internationaal document aan bij de overheid waar u uw document heeft gekregen.
- Komt uw document niet uit de Europese Unie? Dan gelden 2 regels:
- Een beëdigde vertaler vertaalt uw document. Zoek een vertaler in het Register van beëdigde tolken en vertalers.
- De vertaling is in het Engels of Nederlands.
Voor wie is het?
- Iedereen die in Zoeterwoude staat ingeschreven en buitenlandse documenten (brondocumenten) heeft.
- U kunt niet iemand anders sturen om het document voor u te laten registreren.
- Heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u de buitenlandse akte van geboorte, huwelijk of overlijden na de registratie in de BRP ook laten inschrijven in de registers van de burgerlijke stand bij de gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken, telefoonnummer 14 070.
Meenemen
Als u een buitenlands document wilt inschrijven, heeft u de volgende stukken nodig:
- Het originele buitenlandse document Lees de eisen voor uw document op de website Legaliseren van buitenlandse documenten.
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Wilt u een buitenlandse huwelijksakte registreren, dan kunt u een extra verklaring nodig hebben. Als dit voor u geldt, moeten beide partners de verklaring ondertekenen. Deze verklaring ontvangt u aan de balie.
- Wilt u een echtscheiding registreren en is deze tot stand gekomen in een EU-land (uitgezonderd Denemarken)? Dan heeft u ook een ‘Brussel II bis Certificaat’ nodig. Dit document kunt u meestal krijgen bij de instantie die de echtscheiding heeft uitgesproken. Een legalisatie of apostille op het echtscheidingsdocument is dan niet meer nodig.
Kosten
Het registreren van buitenlandse documenten is gratis.
Hoelang duurt het?
Het registreren van documenten duurt 10 weken. Is er meer onderzoek nodig? Dan kan het langer duren. Dit hoort u aan de balie.
Contact
Heeft u nog vragen? Neem dan telefonisch contact op via: 071 5806300 of mail naar burgerzaken@zoeterwoude.nl