De provincie Zuid-Holland heeft samen met de gemeente Zoeterwoude het plan om een viaduct aan te leggen ter hoogte van de Burgemeester Smeetsweg over het spoor en de N11. De procedure om het bestemmingsplan te wijzigen werd in het voorjaar opgestart. Er zijn goede zienswijzen ingezonden met diverse aandachtspunten en suggesties. We hebben meer tijd en overleg nodig om deze zienswijzen goed te kunnen beantwoorden. De bestemmingsplanprocedure loopt daardoor enkele maanden vertraging op.

De provincie en de gemeente werken aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in het Groene Hart. Het geplande viaduct bij de Burgemeester Smeetsweg over de N11 en het spoor verbetert de spoorverbinding Leiden-Utrecht en de toegang tot Zoeterwoude-Rijndijk.

Om het viaduct aan te kunnen leggen, is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Het nieuwe bestemmingsplan werd op 31 januari 2023 voor een periode van 6 weken ter inzage gelegd. Gemeente Zoeterwoude en provincie Zuid-Holland zijn druk bezig met de beantwoording van de zienswijzen en de uitwerking van het ontwerp. De bestemmingsplanprocedure met de beantwoording van de zienswijzen zal na de zomer worden voortgezet.