Op dinsdag 8 oktober 2024 ontving de eigenaar van Hoge Rijndijk 85 het eerste nieuwe monumentenschildje van de gemeente Zoeterwoude. Dit pand is een van onze ongeveer 35 gemeentelijke monumenten. Wethouder Paul Olthof overhandigde het schildje aan de eigenaar van het pand, Saskia Blok.

Waarom een monumentenschildje?

Een monumentenschildje geeft aan dat een pand bescherming geniet als monument. Het is onroerend cultureel erfgoed en heeft daarmee stedenbouwkundige bescherming. Het schildje geeft een officiële status aan deze gebouwen. Daarnaast versterkt het wapen, vaak rijk aan historische betekenis, de lokale identiteit en bevordert het een gevoel van trots onder onze inwoners. Het schildje van Zoeterwoude is in de kleuren blauw en geel van de gemeente en ook zien we het gemeente wapen erin terug.

Saskia Blok had bij de gemeente geïnformeerd of ze een schildje kon aanschaffen. Ze wilde hiermee de monumentenstatus van haar pand tonen. De dorpsbouwmeester, een deskundige op het gebied van architectuur en cultuurhistorie, en wethouder Olthof vonden dit een goed idee. Hierop nam de gemeente hun advies over om deze schildjes beschikbaar te stellen voor alle gemeentelijke monumenten. Saskia Blok ontving voor de deur van Hoge Rijndijk 85 het eerste schildje uit handen van de wethouder. Ze zei hierbij: “Je blijft een tijdelijke bewoner en moet het huis ook in ere houden. Wel breng je eigen ideeën erin.”

Ook aanwezig was Gerard van der Hoeven van de Stichting Oud Zoeterwoude. Deze stichting zet zich in voor het bevorderen van historische kennis over Zoeterwoude en omgeving; het behouden en herstellen van lokale monumenten; het verzamelen, bewaren en tentoonstellen van historisch en kunstzinnig belangrijke objecten.

Alle eer voor de eigenaren

Besloten is dat het schildje onder het huisnummer 85 bevestigd gaat worden. Zo is het zichtbaar voor iedereen die over de Hoge Rijndijk rijdt of loopt. Wethouder Paul Olthof haalde tijdens het overhandigen het belang van de gemeentelijk monumenten aan: “Wij zien het schildje als een erfgoedlintje voor monumenteigenaren en wij eren hen hiermee voor hun hulp bij de bescherming van ons erfgoed.” Deze schilden, die de monumentenstatus aangeven, zijn voor alle eigenaren van gemeentelijke monumenten in Zoeterwoude aan te vragen bij de gemeente.

Wilt u een schildje voor uw gemeentelijke monument?

De gemeente stuurt alle eigenaren van gemeentelijke monumenten een brief over deze nieuwe (gratis) monumentenschildjes. Wanneer u er een wilt ontvangen, kunt u dit doorgeven. Voor elk gemeentelijk monument is er één schildje. Heeft het pand meerdere eigenaren? Bepaal dan samen of u een nieuw monumentenschildje wilt. Vraag dit vervolgens één keer aan. Het schildje wordt met schroefjes en plugjes geleverd. Hiermee kunt u het op het pand bevestigen. Kies daartoe een geschikte plek. Dit kan zijn naast de entreedeur op ooghoogte (ongeveer 1.65 m). Voor het bevestigen van het schildje is al vergunning verleend door de gemeente.

Zo kunt u een monumentenschildje aanvragen

U kunt reageren per mail naar gemeente@zoeterwoude.nl of door te bellen naar 071-580 6300. Vermeld bij het aanmelden de volgende gegevens: telefoonnummer, e-mailadres en het kenmerk uit de brief. Bewoners/eigenaren krijgen bericht wanneer zij het nieuwe monumentenschildje op kunnen halen. Ophalen kan bij het gemeentehuis of bij de historische vereniging Stichting Oud Zoeterwoude.