Op maandag 25 oktober starten we met de LED transitie van de openbare verlichting in de gemeente Zoeterwoude. In Zoeterwoude staan lichtmasten langs wegen, in woonwijken en plantsoenen. Ze zorgen voor verkeersveiligheid, vergroten de sociale controle en maken onze gemeente veiliger en mooier. We willen dat de openbare verlichting duurzaam en zuinig is. Daarom gaan we met onze straatverlichting over op LED. Dit doen we stapsgewijs, gebied voor gebied.

LED verlichting heeft veel voordelen
Het is om te beginnen veel energiezuiniger en een LED lamp heeft wel zes keer zoveel branduren als de huidige verlichting. Daarnaast is het heldere, witte licht prettiger voor het oog en maakt het kleuren makkelijker te onderscheiden. Dat is goed voor de verkeersveiligheid, maar ook voor het gevoel van sociale veiligheid. Ook voor de natuur is LED verlichting vriendelijk. De huidige armaturen zorgen voor zogeheten strooilicht: licht op plekken waar het niet nodig is. De lichtbundels van LED zijn beter te sturen, waardoor minder strooilicht ontstaat. Daarnaast wordt de verlichting tijdens de late avond- en nachtelijke uren automatisch gedimd.

De aanpak: wijk voor wijk
We starten op 25 oktober met de vervanging van de armaturen op lichtmasten met een hoogte van 6 en 8 meter, langs woonstraten in Zoeterwoude Rijndijk en de landelijke wegen rond Zoeterwoude Dorp, Zuidbuurt en de Weipoort.

Vanaf half november bouwen we de armaturen op de Hoge Rijndijk, de Dr. Kortmannstraat en het industrieterrein Hoge Polder om naar LED lampen.