Per 1 augustus is het in de Zoeterwoude mogelijk om uw rijbewijs online aan te vragen. Dit kan via de website van het RDW. U kunt het aangevraagde rijbewijs na twee werkdagen ophalen bij de klantbalie van het gemeentehuis Zoeterwoude. Maak hiervoor een afspraak.

Online aanvragen van het rijbewijs is niet altijd mogelijk

Online aanvragen is alleen mogelijk als u wilt verlengen of een categorie wilt toevoegen. U heeft in dit geval al een fysiek rijbewijs. Heeft u nog geen rijbewijs maar bent u wel net geslaagd voor het rijexamen? Dan kunt u deze alleen persoonlijk in het gemeentehuis van Zoeterwoude aanvragen.

Zorg voor een geldige pasfoto

Om een nieuw rijbewijs aan te vragen, zowel online als fysiek, is er een pasfoto nodig. Hier zijn richtlijnen voor. Ga daarom naar een fotograaf of fotocabine die erkend is door het RDW en laat pasfoto’s maken. Een overzicht van alle erkende locaties is te vinden op: www.rdw.nl/particulier/locatiewijzer.

Stappenplan online aanvragen rijbewijs

Stap 1: De aanvraag begint met het laten maken van een foto bij een door de RDW erkende fotograaf of fotocabine. De fotograaf of fotocabine verstuurt de foto digitaal naar de RDW.

Stap 2: Binnen een paar minuten krijgt u van de RDW een e-mail. Hierin staat of uw aanvraag is goedgekeurd en of u het rijbewijs online kunt verlengen. Met de DigiD-app met ID-check kunt u de aanvraag doen via de link in de e-mail.

Stap 3: Maak een afspraak voor het afhalen van het rijbewijs via www.gemeenteopafspraak.nl. Na twee werkdagen ligt het rijbewijs voor u klaar bij het gemeentehuis. Neem uw oude rijbewijs mee. Deze levert u in.

Kosten

Voor zowel de digitale aanvraag als voor persoonlijke aanvraag worden er twee keer kosten in rekening gebracht. U betaald voor het laten maken van de foto en daarna voor het aanvragen van het rijbewijs.