Maandagavond 18 september heeft de gemeente Zoeterwoude een informatieavond georganiseerd over dementievriendelijkere gemeente. Samen met inwoners worden er plannen gemaakt om mensen met dementie te omarmen en te ondersteunen waar mogelijk.

Dementie in Zoeterwoude

Martine Heruer (programmaleider Expertisecentrum Dementie) en Ilja van Rijn (Casemanager dementie) lichtte toe hoe mensen met dementie begeleid willen worden en wat de situatie in Zoeterwoude is. Het aantal mensen met dementie neemt de komende jaren sterk toe, ook in Zoeterwoude. Uit cijfers blijkt dat er in Zoeterwoude in 2021 160 mensen met de ziekte dementie waren. In 2030 zijn dit naar schatting 290 mensen.

Moniek van Sandick, wethouder: “Het is daarom belangrijk dat Zoeterwoude als samenleving dementievriendelijker wordt. Wij willen inwoners, bedrijven en organisaties stimuleren om zich actief in te zetten voor een dementievriendelijke samenleving. De gemeenteraad vindt dit een belangrijk onderwerp en ondersteunt dit initiatief waar mogelijk. We streven naar een gemeenschap waarin iedereen de ziekte dementie accepteert en omarmt. Zo kunnen ze gewoon hun boodschappen blijven doen, bankzaken regelen en naar een vereniging gaan.”

Werkgroep dementievriendelijkere Zoeterwoude

Op dit moment is er een werkgroep die zich samen met de gemeente bezighoudt met het dementievriendelijker maken van Zoeterwoude. Zo zijn er al verschillende activiteiten georganiseerd voor mensen met dementie en voor hun mantelzorgers. Ook worden er cursussen georganiseerd om gemeentepersoneel en inwoners te scholen over dit onderwerp. Er is echter nog een grote behoefte aan overzicht en samenwerking in de aangeboden hulp. Zoeterwoude is al goed op weg om dementievriendelijker te worden, maar er kunnen nog grote stappen gezet worden. De werkgroep is daarom op zoek naar uitbreiding en mist nog een voorzitter.

Aanmelden werkgroep

Wilt u zich inzetten voor mensen met dementie als voorzitter of als lid van de werkgroep? Meld u dan aan bij Carla van Loon: c.van.loon@zoeterwoude.nl, tel 06 49 64 44 68.